INNKREVING KAPITAL – KRITISK LAV LIKVIDITET
Postet av 0427 Sameiet Oscarsgt 6/8 den 21. Mar 2024
INNKREVING KAPITAL – KRITISK LAV LIKVIDITET
Takk for sist, og takk for tilliten da dere valgte meg som deres styreleder. Det er allerede tre uker siden jeg ble valgt. Dessverre har jeg i perioden hatt nedsatt kapasitet på grunn av sykdom, - men er nå i full jobb igjen.
Siden ekstraordinært årsmøte 28. februar har styret jobbet med flere saker:
1. Det var tema på årsmøte at Vann og avløpsetaten (VAV) har sendt varsel med vedtak om tvangsmulkt dersom sameiet ikke følger opp pålegg om utbedring av privat avløpsledning i Oscars gate 6A. 5. mars fikk dere brev fra VAV om at saken er avsluttet, og at vedtak om tvangsmulkt er trukket.
2. VAV har også sendt pålegg om å utbedre privat avløpsledning, samt varsel om tvangsmulkt som gjelder for Oscars gate 8 A-B. Styret har vært i kontakt med VAV og bekreftet at vi vil følge opp dette og gjennomføre nødvending tiltak. Tvangsmulkt er foreløpig satt på vent av VAV. Vi har med bakgrunn i tilbud fra TT teknikk bestilt gjennomføring av tiltaket. Kostnad til dette beløper seg til ca. kr 100 000.-.
3. OBF kalte fredag 15. mars inn til regnskapsmøte for å gjennomgå sameiets økonomiske situasjon. Styret ble på møte informert om at sameiet har kritisk lav likviditet, og utestående regninger for ca. kr. 800 000.-. Styret gikk også gjennom budsjett for 2024. Vi ser at budsjettet er nøkternt og realistisk. Det er ikke rom før annet enn de aller viktige reparasjonene som vi må forvente for året, andre kostnader som forsikring, kommunale avgifter, energi osv. ser ut til å være riktig budsjettert. Etter renter og avdrag på lån viser budsjettet for 2024 at vi vil gå i null. Det vil si at vi mangler nødvendig likviditetsbuffer. Sameiet bør til enhver tid ha minimum kr. 1 million på driftskonto.
4 Styret har derfor vedtatt å kreve inn kr. 700 000.- i kapital fra seksjonseierne for å oppnå tilfredsstillende likviditet. Dere har allerede mottatt faktura for april som viser at vi krever inn tilsvarende en husleie på april faktura. I tillegg kommer en litt mindre innkreving på juni faktura. Beløpene som kreves inn er kr. 400 000.- på husleiefaktura april, og kr. 300 000 på husleiefaktura i juni.
Det er ikke hyggelig å sende ut varsel om innkreving av kapital i en tid da vi vet at mange husholdninger har mer enn nok med faste utgifter. Dessverre er dette styrets ansvar, og vi plikter å sørge for at vi til enhver tid har tilstrekkelige midler til å betale våre regninger. Med de grepene vi nå tar ser det ut til at vi kan gjennomføre 2024 uten flere overraskelser.
5. Som ny styreleder er det rimeligvis en hel del å sette seg inn i. Det er jeg vant til. Jeg ser frem til å få bedre innblikk i tekniske forhold, for med det å kunne gi dere best mulig informasjon om hva vi kan vente oss med tanke på fremtidig vedlikehold. Her blir det viktig å prioritere godt. Det ber jeg om å få komme tilbake til.
6. Sameiet har felles g-mail med adressen styretog@gmail.com. Vi vil nå flytte denne over til OBF styreportal for bedre oversikt og tilgang. Da vil det være enklere for styret å følge opp alle henvendelser. Før vi er på plass med ny teknisk løsning oppfordrer jeg alle seksjonseiere til å være tålmodig med oss.
7. Styret har mottatt melding fra flere seksjonseiere i Oscars gate 6A om lekkasje langs fasaden og rundt vinduene. Vi vil følge opp dette, men må ha orden på likviditet før vi kan bestille noe som helst.
Tross nyheter som ikke var av det hyggelige slaget tillater jeg meg å ønske dere alle en fin påskeferie!
Vennlig hilsen
SAMEIET OSCARS GATE 6-8
Tor Hojem
Styreleder
1 Kommentar